Crez Artistic
Günther Forst Gasser "Un Clasic Modern"
Îl întâlneam adeseori pe Gasser, în apropierea casei pe care și-o cumpărase în suburbia Tudor Vladimirescu, cu șevaletul așezat în mijlocul uliței, în fața unei bălți semimlăștinită, împrejmuită cu un gard făcut din crengi de sălcii și plop, având în fundul curții o casă sărăcăcioasă, acoperită de stuf. Muncea, atunci, cu pasiune și febrilitate, ca în transă.
Citat din In Memoriam Gasser Günther Forst, 2006
Într-un fapt de noapte târzie (sau de dimineață abia născândă), stimulați sau mai degrabă anesteziaţi de efluviile unor licori deloc soft, Maestrul mi se destăinuise deschis, tranșant, în privinţa crezului lui artistic, a unicului principiu etic pe care-l slujește: "…nimeni şi nimic nu-mi comandă, nu-mi impune, nu-mi ordonă..."
Citat din In Memoriam Gasser Günther Forst, 2006
Cred că cele mai multe bucurii le-a întâlnit în momentele sale de creație. Parcă-l văd la lucru în atelierul improvizat într-o modestă încăpere din Geamia tulceană. Ne aflam acolo câțiva prieteni. Discuta cu noi, cu bunul lui simț dintotdeauna, în timp ce mânuia culorile, penelul, pânza și șevaletul îl ascultau și i se supuneau ca unui maestru cu multă experiență. Asistam la nașterea unei capodopere. Subiectul era neapărat legat de Tulcea, de Dunăre sau de Deltă.
Citat din Personalități tulcene, 2011
Gasser vorbind despre Natura și Delta
Încerc să descopăr enigma care răspândește în sufletul meu o melodie ce o regăsesc în mijlocul naturii. Nu-ți ajunge o viață pentru asta. Descoperi mereu altceva. Știi dumneata ce mult povestește o salcie arsă?
Citat din Expoziție în premieră ,
Delta este locul în care mă pierd. Am chiar un loc în care pierderea mea e cu folos în fiecare an: Canalul 36. Aprope de 35 de ani, la coliba lui nea Timoșca găsesc inspirația tuturor tablourilor mele. Gastic am fost pentru pescarii care m-au cunoscut și-n special pentru unul care m-a îndrăgit.
Gastic a pictat aproape în fiecare an alături de un lipovean aproape toate tablourile sale. Acolo am găsit liniștea sufletească și claritatea realismului. Prologul lui nea Senca, natura, apele s-au îngrijit de mine uimindu-mă de fiecare dată în alt fel. Numai viziunea proprie îți dă putința de a reda o imagine artistică ce va surprinde mai apoi privirile indiferente.
Tot așa, în ceea ce privește natura. Ea e aceeași, iar artiștii sunt fiecare diferiți. A imita natura nu ne stă în putință, însă a lua lecții de la natură ne este de folos în orice moment al creației. Iar cine iubește natura găsește în ea sentimentul împlinirii depline.
Citat din Portret de artist, Gasser Günther-Forst "De 35 de ani, vara sunt la coliba lui nea Timoșca",
Rep.: - Și unde vă stabiliți tabăra de creație? G. – La moș Timoșca. Îmi pun corturile în fundul curții – acolo am și bărcile. Apoi încep să cutreier. Rep. – Există un loc de taină în care vă refugiați? G. – O insulă “a mea”. Numai moș Timoșca vine din când în când și mă aprovizionează cu pește.
Citat din Poetul plastician al Deltei,
Nea Timoșca și Gasser
Nea Timoșca, un bătrân de 89 de ani, m-a lăsat să pun cortul vreo trei săptămâni în grădina lui. Tineam un felinar aprins toată noaptea si vitele care până atunci îi călcau grădina se speriau de felinar, si începuseră să-i crească omului pepenii si mi-a zis nea Timosca: Mãi Gastic ce om bun eşti tu pentru mine, pentru la vite. M-au botezat Gastic, ceea ce în limba lor ar însemna primitor, ospitalier, că-i primeam pe toți pe bucățica mea de pământ din Deltă, pe grindul meu.
Citat din În ’63 m-am îndrăgostit de deltă și de atunci concubinăm
Optica mea despre natură rămâne una și aceeași și e o credință mai veche: natura nu te minte. Natura rămâne aceea cinstită și corectă. Prin filtrul nostru interior ne-o putem transfigura. Este la îndemâna noastră. Așa și devenim creatori. Dar natura se recreează aproape zilnic. De la oră la oră, nu numai zilnic. Din minut în minut. Este altceva, altceva și iarăși altceva. Noi încercăm să surprindem acel sublim din natură care este, cred eu, mai apropiat de Dumnezeu decât ceea ce încercăm să facem poate închiși în turnurile noastre de fildeș și unde punem raționalul înaintea emoționalului. Trebuie să existe între ele totuși un echilibru. Și eu cred că acest echilibru mi-l dă numai natura.
Sursă video, In memoriam, Accent TV
Lumină și Culoare
Cine vrea să picteze şi să vadă adevărata viață a culorilor, culorile au şi ele o viaţă a lor, una secretă pe care cu greu o descoperi, trebuie să vină la Tulcea şi la Măcin și la Jurilovca şi la Enisala, altminteri nu se poate. Nicăieri în ţară nu întâlnești o asemenea lumină. Nicăieri. Lumina asta e aur curat, n-o spun numai eu. Au trecut pe aici pictori și fotografi care au afirmat acelaşi lucru, ba unii dintre ei au măsurat-o chiar și au descoperit că luminozitatea acestor locuri întrece toate celelalte luminozități din ţară.
Citat din Un pictor din Tulcea
Realitățile vieții te duc când în vârful dealului, când la poalele lui. Viața este sinusoidă. Pictezi, pictezi o săptămână întreagă, te chinui, seara te culci nemulțumit și obosit. Dar vin și două-trei zile când ai lucrări de vârf, când culoarea și lumina parcă vin singure, uiți căutările și nemulțumirea dispare.
Citat din Pictorul Gasser Günther-Forst la a 56-a aniversare
Acel Ceva
De multe ori am fost în perioada aceea în care știm cu toții că mi se spunea că cerurile mele sunt mohorâte, că am niște griuri triste. Nu întotdeauna. Poate că ansamblul era vesel, dar poate și starea mea interioară nu era tocmai cea potrivită pentru culori stridente, pentru stridențe coloristice. Și atunci am preferat o paletă mai sobră. O gamă de griuri care mi-erau mai aproape structural, mă reprezentau mai bine. Nu poți să faci întotdeauna pe gustul marelui public. Mare parte din lucrări le fac din plăcerea de a picta, de a lucra.
Sursă video, In memoriam, Accent TV
Dacă nu sesizezi acel ceva care este sublim, care este specific locului, e o treabă care ține acum și de sentiment și de sensibilitatea celui care stă în fața peisajului. Eu consider că peisajul este lipsit de valoare. În clipa în care te implici se schimbă.
Multă lume merge pe ideea “acest ceva pe care ni-l prezintă Gasser, deja-vu, a fost, s-a mai văzut.” S-a văzut în natură, dar atâta lume trece nepăsător peste acest ceva și fără o emoție. Vedeți, lucrările mele încă emoționează sau am credința asta. Perindându-se pe aici atâta lume în anii ăștia de când sunt în Tulcea, prin atelier, prin galerii, am văzut că lucrările mele totuși emoționează, așa cum spuneți dvs că “prea ancorate în realitate.
Sursă video, In memoriam, Accent TV
Zicem noi că pictura se poate face cu puțin. Puțin pui, puțin faci. E nevoie să te implici total la un moment dat și chiar să renunți la foarte multe dintre bucuriile care omului de rând îi sunt mai la îndemână. […]Este o muncă veșnică, e o căutare să aduci ceva nou. Faptul că m-am implicat într-un plen-airism care unora li se pare puțin desuet – eu zic că nu este deloc. Mama natura a fost o școală pentru toată lumea. Și pentru supra-realiști și chiar pentru pictorii abstracți. Timp de învățat mai este pentru toată lumea - timp pentru învățat și pentru a aduce acel ceva nou care ne deosebește de lucrurile comune. E nevoie de multă putere.
Sursă video, In memoriam, Accent TV
Pictura modernă încifrează în ea aceleași lucruri pe care le redau eu, poate mai direct, mai spontan și poate cu alte emoție. Pictura cerebrală, total cerebrală implică speculații de multe ori bizare, de multe ori aproape hidoase. Nu am nimic împotriva lor, condiția e să aibă acel ceva, acel sublim care să te uimească. Eu am rămas un naiv probabil în felul meu. Pe mine mă surprinde natura așa cum este ea. Și rămân, încă o dată îmi declar credința în arta adevărată, ancorată în realitate, dar cu transpunerile și cu trăirile personale.
Sursă video, In memoriam, Accent TV